Kände mig som Zlatan och grabbarna idag.

Idag gick vi upp vid 05.30 och när jag vaknade så gick jag in och kollade min mail på ren rutin. Tur var la det. Då hade vi fått mail klockan 01.30 inatt att vårt flyg till Manilla var inställt. Vi blev ju chockade men drog ändå till flygplatsen i hopp om att ta ett annat flyg. Visade sig vi hann med ett flyg som gick innan vårt ordinarie flyg så vi var i Manilla redan vid 09.00 på morgonen. Fick tag i taxi men taxigubben var lite senil och hitta inte till vårt hotell. Tog han 45 minuter medans det borde ta 20 min. Framme på hotellet var vi vrålhungriga då vi inte ätit frukost ännu så det var bara att frossa i deras frukost. Efter det åkte vi till ett annat hotell som skulle ha pool och solande. Tyvärr avslöjades vi när vi skulle ha handdukar och vi inte bodde på hotellet. Var bara att snopet ta sig ut igen. Till slut fick vi sola men ni kommer skratta när ni får höra vart vi sola. Vi hitta pool och bad i ett vattenland. Varje timme hade de sjölejon show och det var kanske 500 personer som satt i publiken varje show. Vi låg typ 30 meter bredvid sjölejonen och solade som vi inte brydde oss om annat. Det såg inte klokt ut.
Vid 15 tiden tog vi oss tillbaka till hotellet och duschade och gjorde oss fina inför shoppingen. Tog oss till Asia Mall och det var bra stort alltså. Vi gick var och en ett tag innan vi möttes upp igen och det blev en hel del shopping. Klockor, jacka, tröjor, flugor och annat kan ha inhandlats. Det mest anmärkningsvärda på hela dagen är att jag var som en slags GUD inne på köpcentret. Vart jag än gick så log folk och tittade på mig som jag var någon slags utomjording. Allt bara för jag var så mycket längre än alla andra. Nu förstår jag hur Zlatan och grabbarna måste känna sig när de är ute på stan.
6 timmar senare (23.00 när köpcentret stängde) så kom vi till slut tillbaka till hotellet. På vägen tillbaka från köpcentret så såg man verkligen hur fattigt det är i Manilla. Folk låg och sov mitt på gatorna och familjer sov på flyttkartonger mitt på trottoarerna. Tragiskt!
Nu ska vi sova för imorgon drar vi hemåt till Göteborg. Flyget går runt 19.30 så förmiddagen ska bjuda på shopping och solning så vi verkligen är bruna när vi kommer hem.

Dick - Drömhotell du rekommenderade, Lotus är klassgrejer. Imorgon ska vi testa Robinson köpcentret.

Sista kvällen på Boracay

Nu börjar slutet närma sig på resan. Imorgon bitti tar vi flyget mot Manila och stannar där över en natt innan vi drar hemåt på torsdag kväll till Göteborg. Vi flyger hem via Hong Kong - London - Göteborg och landar på Landvetter klockan 10.35.

Om jag ska börja med att kritisera något så börjar vi med att berätta om det asiatiska folket.

Asiater går gärna i grupp om minst 20 personer. De går gärna brett så det är omöjligt att gå om de. Vägrar flytta på sig och rör sig i ett tempo som gör att man uppfattar sniglar som snabba. De tar kort på allt och alla, skyr inga medel för att deras kort ska tas så man får gärna gå omvägar på 1000 meter bara för man inte ska störa deras kort. De badar bara mellan tiderna 06-09 på morgonen eller 18-22 på kvällarna då solen inte är framme. Är de i vattnet så tar de gärna med sig kameran och poserar likt en Victoria Secrets modell. Alla går runt med varsitt stativ så de kan ta kort utan att någon missas på kortet. Alla i gruppen har gärna samma tröja så de inte ska tappa bort varandra. De håller gärna i hand med så ingen tappas bort. Är man ett par ska man helst ha likadana shorts eller t shirts. Är man riktigt cool asiat så har man alltihop likadant.

Dagens väder har inte varit något vidare heller. Regn och lite blåst som gör att vi på förmiddagen fick hitta på alternativa lekar. Först blev det ett avsnitt av suits innan vi gick och kollade lite shopping. Vi hann även med en basketstraff tävling där jag segrande ur med resultatet 9-6. Anna skyller dock på halsont så hon kräver revansch när vi kommer hem. Därefter gick vi till ett fisk spa och doppade våra ben i ett akvarium med massa fiskar. Det är hur gött som helst och känna hur de äter upp ens döda hud men Anna tyckte det var äckligt så jag satt mest och skratta åt henne.

Vi tog oss senare till Hobbit House som är den dvärgrestaurangen som vi ätit på massa gånger. Idag blev det Chicken Fajitas och den var spicy som tusan så Annas prickar på näsan dök upp som vanligt. Roligast på middagen var när en 60 årig engelsman ställde sig upp som en boxare och skulle nita en fillipin av okänd anledning. Såg precis ut som en boxare på 1940-talet återuppstått.

På eftermiddagen låg vi på stranden lite då regnet försvunnit och kolla även in en strandfotbollsturnering. Kan lugnt säga att fillipinerna inte är något vidare på fotboll så vi svenskar höll hög standard på matcherna.

Vi har inte mycket packning kvar sen vi kom hit och det vi ska slänga har vi bestämt att ge till tiggarna som går här på gatorna på kvällarna. De kommer få mycket skoj. Saker som öl,vin,flip flops, strumpor, löparskor, tröjor och massa annat som vi skulle slänga. Får hoppas de uppskattas.

Ikväll var vi ute och åt på Del Mar en sista gång. Mycket god mat som vanligt. Vi prövade även vattenpipa så nu är jag och Anna storrökare när vi kommer hem. Vi hade även en tävling i basketstraffar. Första vann jag klart med 9-6 medans i andra krossades jag med 9-6. I avgörande så kan jag inte avslöja hur det gick mer än att jag sover gött som tusan och Anna sover mindre bra.

Nu ska vi krypa i säng, upp 05.45 så vi hinner med flyget till Manilla.

Fortfarande förkyld

Idag har förkylningen fortsatt för min del och vädret har inte varit något vidare så finns inte mycket o skriva om idag mina läsare. Imorgon är sista dagen här på Boracay då vi drar på onsdag morgon mot Manila och shopping. Annars har vi hämtat tvätt, ätit gött och shoppat lite under dagen.

Förkyld juldag...

Igår när vi satt och träffade de andra svenskarna på en norskägd restaurang så inträffade riktigt roliga saker.
Först kommer en gubbe i 60års åldern förbi och sätter sig bredvid oss helt tyst. Helt plötsligt tar han upp lite mynt och bjuder på magi trick som inte ens Joe Labero hade lyckats med. Joe Labero lyckas ju med sina tricks men han här var en fullkomlig katastrof. Varje magi trick tog cirka 4 gånger för de 3 första gångerna misslyckades han men han gav sig inte. Vi höll på att dö av skratt för han hade sån inlevelse.

Efter det så sitter en norsk familj bredvid oss. De är 3 vuxna och 2st 20 åriga barn och det dricks något helt sjukt med alkohol. Det avslutas med att en av de äldre gubbarna spyr över hela bordet och rätt i ett glas. Jag skratta så jag vek mig och barnen gjorde likadant. Vet inte om jag hade tyckt de var så roligt om mamma och pappa hade blivit så fulla och spytt på julafton.

Idag vaknade jag och inte kände mig helt 100%. Vädret var kasst dessutom så jag har mestadels varit uppe på rummet och vilat. Känner mig lite snuvig så skyller på Anna som har ansvar för ACn på rummet :) Nej skämt och sido. Vi har dock varit över på andra sidan ön där alla Kite surfare håller hus. Det blåste helt galet mycket mer där än på vår sida. Efter det har vi varit hemma och kollat Suits och nu sitter vi ute och äter på en av våra favoritrestauranger, Cafe Del Mar.

Till lunch idag hittade vi en grekisk restaruang så vi båda stinker vitlök efter all tzatsiki som vi åt till lunch.

Nu kräver vi lite mer kommentarer och alla får gärna berätta vad för fina julklappar ni fått och vad ni gjort på julafton/juldagen.

Julaftonsplanerna....

Idag steg vi upp vid 08 tiden. Frukost buffé på de fina hotellet i närheten. Efter det tog vi oss till de andra svenskarnas strand som ligger 10 minuters färd bort. Där tog jag och Sandra på oss dykardräkten och begav oss ut för lite dykning. Det var helt grymt och vi hade så mycket fiskar runt oss hela tiden. Var nere på 20 meters djup och man känner sig mer och mer trygg ju mer man dyker. Såg någon havsorm och lite andra coola fiskar. Efter det tog vi promenad till en restaurang för dvärgar för lite lunch. Vi käkade fajitas som var jättegoda och till efterrätt blev det banana split som är Nyström favorit. Sen tog vi oss hemåt, jag slog en signal till Sälen för att önska alla god jul .
Efter det tog vi oss till ett lyxigt SPA. Det blev 1,5 timmes massage och hot stone. Stenarna var nära att bränna oss men det var skönt varenda minut av behandlingen. Hemåt efter det och ut på middagsjakt. Valet föll på en italiensk restaurang så menyn blev följande:
*Pasta Pesto
*Grekisk Sallad
*Pizza med parmaskinka och pesto
*Rödvin från Italien
*Till efterrätt blev det Tiramisu och Pannacotta

Efter middagen blev det att möta upp de andra svenskarna som vi umgåtts med här. De är verkligen underbart trevliga så kommer säkert träffas när vi kommer hemåt till Göteborg igen. I alla fall, ikväll blev det några drinkar och gött tjöt. Nu är vi tillbaka på hotellet och ska snart sova.
Vad snabbt en julalfton kan gå. Hoppas ni alla får grymma julklappar och tar hand om varandra!

Kram Peter o Anna

PS: Det är jag som har gjort sandmålningen på kortet om ni undrar :)

Kvällsdykning och julaftonsplaner...

Igår kväll somnade vi tidigt då vi båda var väldigt trötta. Vaknade vid 8.45 och tog oss och käkade frukost. Sen skulle jag gå och lämna tvätt men hade glömt av vart de låg så lyckades gå vilse. Hitta tillbaka till rummet till slut så då bytte vi om och styrde mot gymmet. Blev ett styrkepass för min del och Anna körde löpning på bandet. Vidare ner mot stranden för solning och idag lossnade även min stortånagel. Har på denna resan lyckats tappa 2 stortånaglar på samma stortå så nu är min nuvarande stortånagel inte riktigt utväxt vilket orsakar lite smärta. På eftermiddagen tog jag mig till gymmet igen för intervaller på löpbandet. Anna stanna kvar och solade så länge. Riktigt jobbigt idag så var bra sliten efter. Fanns dock inte mycket tid och vila för 1 timme senare satt jag bak på en moppe på väg till en liten strand för dykning. Jag och en av tjejerna som vi lärt känna här på ön skulle ut och dyka i mörkret. Det var riktigt spännande och man såg verkligen ingenting om man inte haft sin ficklampa med sig. Dock var vi inte ute länge för det var stora vågor och vi var nära massa klippor. Typ 30 minuter var vi ute så för att de inte gick att dyka så bra idag får vi göra ett gratisdyk imorgon med. Så imorgon 10.30 ska vi ut och dyka igen.

Under tiden var Anna på massage så vi hade verkligen en toppendag på varsitt håll. Nu år vi båda cp hungriga så ska ut och äta och sen kolla ett avsnitt av Suits. Imorgon är det ju julafton så då måste man vara pigg. Vår julafton blir typ följande:
Frukostbuffé på ett magiskt hotell.
Dykning för min del medans Anna solar och badar på en liten strand här i närheten.
Hem och ringa hem till nära och kära.
Behandlingar på ett jättefint spa här i närheten.
Ut och äta en på en fin restaurang.

Ha nu en underbart God Jul Alla!

Utekväll....

Gårdagskvällen var hur rolig som helst. Började med att vi var 4 par som gick ut och käkade på en italiensk restaurang. Pizzan höll världsklass och det var verkligen trevligt o tjöta med alla. Efter det gick vi och tog några drinkar på ett ställe i närheten innan vi gick vidare till en klubb som hade en av medlemmarna i Black Eyed Peas som va där och spela. Det var riktigt bra och en viss Karlsson satte sig vid hans bord. Mäktigt! Vi kom inte hem förrän vid 4 tiden och då var man bra i gasen. :). Upp vid 10 och ner till stranden för solning och bad. Eftermiddagen blev det en 90 minuters massage för oss båda och det var svindyrt. Hela 160 svenska kronor för 2 personer för 90 minuters massage. Annars har vi bara tagit de lugnt ikväll. Imorgon blir det träning och kanske även dykning om allt klaffar.

Nu kallar sängen mer än nånsin ..zzzzzzzz

Bankbesök och tvätt...

Igår var vi ute och käkade med de andra svenskarna som vi lärt känna här på Boracay. Riktigt trevligt och vi avsluta med italiensk glass som vanligt. Imorse vaknade vi vid 8 tiden och gick till ett nytt hotell för att käka frukost. Bra frukost utan att bjuda på det lilla extra är omdömet. Sen efter tog jag mig till banken för att föra över pengar till vårt hotell i Cebu så de skickar mina hörlurar jag glömde där. Det var en upplevelse i sig att vara på fillipinsk bank kan jag meddela.

När jag kommer dit så står 3 vakter beväpnade med gevär och pistol. De står alldeles utanför banken och granskar folket som ska in och göra ärenden. När de accepterat personen som ska in så knackar de på rutan och 3 andra vakter inne i banken släpper in en. Kändes riktigt läskigt. Jag fick sänt pengar utan problem så funderar på att öppna konto i fillipinerna bara för skojs skull.

Efter det så vet ni ju hur vår dag såg ut. Solning till 16 tiden innan vi bestämde för att hyra en surfbräda och paddel och åka runt på den på stranden. Jag prövade först och kan ärligt säga att jag hade stora problem att stå på den. Ramlade typ hela tiden och svalde hela havet. Svordomarna haglade som vanligt när jag inte kan saker som jag vill kunna. Efter det tog Anna över och visade var skåpet skulle stå. Hon ställde sig på den som hon inte gjort något annat i sitt liv och avundsjukan från mig var stor. Riktigt imponerande! Jag försökte sen igen och kom upp några gånger men min balans är under all kritik.

Efter det tog jag mig till gymmet för ett styrkepass. Anna passade då på att hämta vår tvätt och sen få 1 timmes massage. Ikväll ska vi ut och äta med de andra svenskarna som vi lärde känna i Cebu när planet blev inställt.

Till sist måste vi berätta om japanska folket. De badar alltid på morgonen när solen gått ner eller på eftermiddagen när ingen sol syns till. De går alltid i grupp på 30 personer och alla har gärna samma tröja så de inte ska tappa bort varandra. De älskar att ta kort i alla möjliga ställningar och alla bär på varsitt stativ så de kan vara med på alla kort de vill ta. Igår hade de till och med en ljussättare så kortena skulle bli bra på stranden.

Japaner och tankspriddhet...

Igår var vi och åt på en restaurang som vi hade fått rekommenderat. Del Mar hette den och den gjorde oss inte besviken. Bruschetta, Kycklingspett, Marinerad kyckling och en pasta med räkor som Anna njöt av. Till efterrätt så tog vi oss italiensk glass som var lika god som vanligt. Efter det gick vi till en livsmedelbutik för att handla vatten och lite annat. Det skulle vi aldrig gjort. Det var vi och 10000 japaner som inte är kloka. De kan verkligen inte flytta på sig och de är världsmästare på att blockera alla gångar så man står helt fast. Vi kom till slut loss och skynda oss ur affären och körde hemåt.

Imorse blev det frukost på det lyxiga hotellet som vanligt. Tyvärr öste regnet ner så vi tänkte att det inte blir någon solning alls. Jag hade tappat bort mitt träningsband och anklagat städerskan på rummet för att ha slängt det. Vi gick bort till gymmet för att kolla att jag inte glömt det där. Oj, de hade jag visst gjort så jag hoppas inte städerskan fått sparken på grund av min tankspriddhet. Vi gick även och lämnade in massa tvätt idag och det var inte farligt dyrt. 25 kr för 3,5 kg tvätt. Efter tvätten åkte vi på flaket till en gubbe som vi liftade med. Vägarna var dränkta av vatten så vi hade ingen lust att gå tillbaka till vårt hotell. Alla som vi åkte förbi skratta åt oss för vi såg inte kloka ut.

Ombyte på rummet och sen ner till stranden. Som vanligt denna resan så glömmer jag alltid saker på rummet som jag behöver på stranden. Vet inte vad det är med mig denna resan men glömmer saker hela tiden eller tappar de. Tror jag har mycket tankar i huvudet som snurrar. Lyckades även tappa mina löphörlurar i Cebu men fått tag på hotellet där så de ska skicka hit dem till mig. Det enda jag behöver göra är att gå in på en fillipinsk bank och sätta över 30 kr så skickar de hit dem.

Vi tog lunch idag på ett ställe som låg en 20 minuter längre bort här på stranden. Vilket misstag det var. Anna beställde pannkakor med banan på men de glömde bananerna. Jag beställde en ananas juice men den smakade vatten och servicen var horribel. Vi lämnade i ilska och det stället kommer jag aldrig besöka igen.

Nu i eftermiddag tog vi oss till gymmet. Jag körde intervall och rörlighet och Anna körde gång på band och magträning. Nöjda tog vi oss hemåt och nu ska vi ut och äta med de andra svenskarna och kanske en drink eller två slinker ner.

Träning och buffé

Igår blev det som sagt middag på en mongolisk restaruang här i närheten. Vi var 7 svenskar och en liten söt australiensisk kines som inte kan vägt mer än 40 kilo. Maten höll väldigt bra klass och vi lämnade stället bra mätta. Imorse gick vi och käkade lunch på ett lyxhotell här i närheten som har frukostbuffé. 80 kr per person och det var en helt sanslös frukost. Allt fanns typ så var riktigt gött att käka nybakat bröd och massa bacon,frukt och pannkakor. Efter det rullade vi hemåt till rummet för ombyte och promenad till gymmet. 1 timmes pass gick fort och sen låg vi på stranden till ända klockan 17. Jag hade stela vader idag så tog 1 timmes vadmassage mitt på dagen vilket var helt ljuvligt. Upp tillbaka på rummet och jag snörade på mig träningsskorna och körde ett pass till på gymmet. Intervaller på schemat och det gick rätt okej. Under tiden kom ett skyfall här på Boracay så var skönt att träna inomhus kände jag. Ikväll blir det ut och äta en fin middag bara vi 2 och kanske även kolla in lite shopping. Problemet är att vi måste boka inrikes flyg till Manilla på vägen hem och där får man inte ha med sig bagage på mer än 10 kg så vi kommer få betala en hel del övervikt.

Glasögon kross

Idag steg vi upp vid 07.30. Varje dag på resan har vi vaknat innan klockan ringer, varför är det så aldrig när man är hemma och ska till jobbet/träningen?. Ut och käka frukost här i närheten och sen tog vi oss till ett hotell här i närheten för dagens första gympass. Blev 30 min löpning och sen styrka/rörlighet efter. Därefter tog vi oss till stranden för lite solning även om det var mest molnigt. Var riktigt skönt att ligga på stranden och slappa igen efter några dagars uppehåll. Stranden är oerhört vacker med sina 4 kilometer och vackra sand. Nu i eftermiddag har jag varit på gymmet igen och löpte lite till medans Anna bättra på brännan lite. Ikväll ska vi ut och äta med han Per och hans tjej. Ryktas om mongolisk buffe vilket är aldrig fel.

Jag hade ingen bra start idag på stranden. Efter gymmet så tog jag mig ett dopp och skulle lägga mig på min solstol. Pang sa det och så hade jag lagt mig på mina solglasögon. Svordomarna haglade i luften men eftersom jag är så händig så lagade jag de efter lite mer svordomar och lite fingerfärdighet.

Sen så kan min Mamma titta bort och inte läsa detta. Lyckats tappa en sak redan. Dock inget av större värde så du kan va lugn mamma.

På återseende!

/Peter

Framme i boracay

Inatt klev Per upp vid 4 tiden och chansade på att komma med 6 flyget(ifall någon missade det eller så). Han kom med som sista man så han var en lycklig man om kom till Boracay vid 7 tiden på morgonen. Vi andra steg upp vid 9 tiden. Jag hade sovit fint men Anna har haft 2 tuffa dagar med lite sömn. Vi käkade frukost på vårt hotell och den var inget vidare. Toastmackor och melon som de hade delat med lökkniven. Vid 11.30 tog vi oss till flygplatsen igen och vi fick checkat in våra väskor. Vi satt och väntade på planet och det drog ut på tiden och vi alla blev oroliga att även detta plan skulle bli inställt. Till slut efter 45 min försening fick vi klartecken att lyfta och vi kunde äntligen ta oss mot Boracay. Flyget tog inte mer än 50 minuter men lyckades ändå hända lite roliga saker. Först var planet gjort för folk som är under 170 cm så jag satt som i en sardinburk och till råga på allt så drog tjejen framför mig ner sin stol så mina knän gick i 4 delar. Sen när vi skulle landa så börjar en japan prata i telefon som ingenting är fel och det fick flera på planet att tappa de och slagsmålet hade varit ett faktum om vi inte var på väg och landa. Landningen hade jag gjort bättre själv för vi landa och studsa 2 gånger innan planet kom i rätt balans. Med andra ord var det inga klass förare som skötte spakarna. Vi tog sen en moppe taxi som tog oss till båten som tog oss till Boracay. Även båten var gjord för 170 cm folk så jag slog sönder mitt huvud både 3 och 4 gånger. Framme på Boracay började vi jakten efter hotellrum. Vi jagade i cirka 2 timmar men till slut tog vi det hotellet som vi kollade på först. Med andra ord slösa vi bort 2 timmar av våra liv om man vill vara lite bitter :). Vi har även fått tag i gym på ett hotell som ligger 5 min promenad härifrån och det var ett drömgym. Man va dock tvungen att köpa månadskort så känner ni någon som ska till Boracay o vill träna så kan ni höra av er. Vårt hotell heter Alice i Wonderland och när jag först hörde det så lät det som en kass porrfilm från 1980 -talet. Men hotellrummet är jättebra och ligger 100 meter från stranden. Vi är jättenöjda för vi kan stanna här hela tiden tills vi åker hem vilket de andra hotellen inte kunde. Alla hotell är fullbokade för alla fillipiner verka åka hit på julfirande och semester.
Nu ska vi ut och ta en drink med han Per och hans tjej som vi träffa igår.

Fast i Cebu

Imorse steg vi upp 05.45 och packade de sista sakerna. 06 stod vi och hängde på låset till frukosten. Snabbt i med frukosten och sen så tog vi oss till en liten båt som skulle ta oss ut till en annan båt som skulle ta oss till Maya Beach för vidare transport till Cebu Airport. Den som hade styrt upp allt var vår krutkärring till massös Elena som ordnade båt och hela fadderullan. Hon fråga om hennes man fick åka med oss till Cebu då han skulle in och köpa medicin. Självklart sa vi!. Elena och hennes man följde med på båten och när vi kom iland stod en bil och väntade på oss, precis som hon lovat. De är underbara människor fillipinerna men de lever lite "Manana" så det här med tider är inte deras starkaste sida. Allt blev typ 1 timme senare än planerat men vår taxigubbe körde sjukt snabbt så vi var i god tid på flygplatsen. Vi checkade in och skulle åka med buss till flyget men då kliver en gubbe på och meddelar att flyget är inställt på grund av storm och tyfon i Boracay. Vi får då hämta bagaget och boka nya biljetter till imorgon. Vi sammanstrålar med 4 andra svenskar och vi tar oss alla till ett hotell i närheten där vi får sova 3 och 3. Jag o Anna hamnar med Per från Trollhättan som ska möta upp sin tjej i Boracay. Vi drar alla 6 sen ut och käkar på ett köpcenter som var det största jag någonsin varit i. Anna köper ett par jättesnyga seglarskor och jag själv köper mig en glass för att också investera i något. Nu ska vi sova gött då alla är helt slut och hoppas vi kommer med 14 planet imorgon som vi alla är bokade på.

To be Continued!

/Peter o Anna

Möte med Hajar och nu styr vi mot Boracay

Igår kom krutkärringen och hennes kollega på besök på rummet. Precis innan vi skulle lägga oss så gav de oss en timmes massage och efter det var det bara att krypa ner under täcket.

Klockan ringde 04.30 imorse för mig. Jag skulle ut och dyka och se hajarna så var tvungen att gå upp så tidigt. Jag vandra till dykshoppen som en zombie och vi hoppa båten som skulle ta oss till dykstället. På vägen dit undrade jag vad jag gett mig in i? Skulle ner på 30 meter och se hajar. Vad tänkte jag, Kunde jag backa ur och skylla på ont i öronen eller liknande? Jag bet ihop och dök ner på 30 meter och det var helt galet djupt. 12 längre ner än mitt tidigare dyk så nu är jag på väg att adventure diver certificate. Gjorde några övningar först där på botten och det som slog mig efter det är att färgerna är annorlunda på så djupt vatten. Röd är brunt bland annat och man känner verkligen att det blir kallare ju djupare man kommer. Efter det så rörde vi oss till en klippavsats på 25 meters djup. Där satt vi 15 stycken dykare och bara väntade på att hajarna skulle komma upp och rengöra sig som de gör på de djupet. Jag tänkte att jag har typ har 7,5 % chans att bli uppäten först. Vi väntade cirka 8 minuter men inga kom och många simma vidare mot nya upptäckter. Vi stannade dock kvar och de dröjde inte många minuter innan en haj kommer simmandes alldeles framför mig. Vilken känsla, man bara stelnade i kroppen och inspekterade den fantastiska hajen som var cirka 3 meter lång. Helt plötsligt så vänder han sig mot oss och typ tittar på oss och jag tänker: Vad fan gör jag om han kommer och nosar på oss? Som tur är de vänliga hajar så den bara simma runt framför oss och jag njöt av varje sekund. Efter några minuter försvann den men jag fick spelat in 2 videoklipp på den som ni kommer få se när jag kommer hem till Sverige.

Efter det så tog jag mig hemåt och väckte lilla dockan som sov som en liten ängel. Ut och käka frukost och sen mot stranden. Där stannade vi hela dagen och brunheten är just nu på väg att hitta sitt rätta jag. Idag var det nog den varmaste dagen på hela veckan så kändes som vi satt i en bastu och man var tvungen att bada var 15e minut.

På eftermiddagen så blev det lite molnigt så då tog vi en fotvårds skrubb på stranden. 1 timmes fotbehandling och våra fötter var som bebisars fötter. Nu ikväll äter vår sista middag för den här gången på Malapascua så tänkte sammanfatta intrycken av denna ön.

Ön är väldigt exotisk och känns väldigt långt ifrån andra öar och städer som är väldigt turistiga. Människorna här lever efter mottot "ta dagen som den kommer" och är oerhört lugna. Inga fester överhuvudtaget men vill man äta goda middagar så är ön fantastisk. Priserna på massage,mat och dykning är väldigt billiga. Helt enkelt en fantastisk ö om man vill koppla av men inget för singlar som jagar kärleken.

Imorgon ska vi upp vid 06 då vi ska ta båt till fastlandet 06.30. Därifrån blir det taxi i 3 timmar till flygplatsen och flyg till Caticlan och Boracay.

Vi säger på återseende i Boracay och vi uppskattar verkligen alla kommentarer ni skriver.

Dick: Vi har inte sagt ett ord fillipinska ännu, de är ju grymma på engelska här :)

Möte med Hajar och nu styr vi mot Boracay

Resan med fulla sjömän

Igår blev det middag på finaste hotellet på ön. Exotic heter det och jag käkade en hamburgare som var internationell världsklass på. Anna käkade som vanligt något med curry i och det var sjukt gott med. Till eftterrätt blev det cheesecake för mig och den var godaste efterrrätten på resan. Imorse blev det frukost på lokala stället GingGing och vi gick därifrån med 40 kr mindre ur fickan. Sen så hade vi bokat en tur till en ö som heter Kalamangan nånting. Vi hoppade på båten och de var vi och 8 svenskar till och en skön snubbe från Los Angeles. Vi åkte till ön och den var helt fantastiskt. Vi solade och lekte med lokalfolket vilket inte var många. Snorklade en del med men det var inget vidare. När vi skulle äta lunch så märkte jag att vår researrangör hade tagit oss till en annan ö istället för ön som han hade lovat. Han tog oss till ett hus på ön och där serverades det fisk och kyckling med ris som var helt okej. När vi skulle åka tillbaka märkte vi att alla som jobbade på båten började bli mer och mer fulla. De drack mycket rom och cola kan jag meddela. På vägen hem började det blåsa och regna så många andra på båten blev lite skraja. De löste hemresan trots att 2 av killarna som jobbade på färjan däckade under hemresan och sov under hela hemresan. Vi hoppade av båten och gick och hämtade våra nytvättade kläder och de hade gjort ett bra tvättjobb, Sen tog vi på oss träningskläder och tog en löptur längs med promenadstråket. Många kastade konstiga blickar efter oss. Sen blev det dusch och bokande av dyk imorgon bitti klockan 5 för inspektion av hajarna. Visade sig att jag var tvungen att svara på 10 frågor via en hemtenta så ikväll har jag o Anna svarat på alla. Ikväll har vi ätit på barbecuen på hotellet och den håller som alltid hög standard. Nu ska vi snart på massage innan vi somnar och min klocka väcker mig 04.30. Ska vara på dykaffären 04,45 så kommer la dyka sovandes.

Det kan bli så att jag o Anna kommer gå isär då båda är glödheta bland lokalbefolkningen här. Anna för sitt blonda hår och jag för mina blåa ögon. Så kommer jag inte hem så vet ni att jag är lyckligt kvar här med någon som heter Bubbagene eller nåt i den stilen.

Imorgon ska vi byta rum då vi stannar en natt extra. På fredag tar vi flyg från Cebu till Boracay.

Tackar Anette för underbara kommentarer men saknar kommentarer från min mamma och mina systrar!!! Skärpning!

Miss Vitlök...

Idag vaknade vi vid 08.45 och gick direkt upp och lämmnade in våran tvätt till hon krutkärringen som masserade mig häromdagen. Får tillbaka det imorgon om det hunnit torka. Sen tog vi oss ner till stranden för lite sol och bad. Lunchen tog vi på ett lokalt ställe som ligger där alla fillipiner bor. Det var jättegott och sjukt billigt jämfört med alla andra luncher och middagar vi äti så här långt på resan. Vi käka 2 huvudrätter,vitlöksbröd,fruktsallad,2 cola och 1 vatten och det gick på cirka 47 kr för alltihop. Så nu kommer vi käka frukost och lunch där varje dag för det smakade jättegott. Efter det så blev det molnigt och lite åska så vi gick tillbaka till rummet och bytte om för promenad. Vi tog en tur inne i fillipinernas värld och det var en upplevele. De bor verkligen så enkelt och de är så vänliga att man bara gick runt och tittade in lite överallt. Sen så spelade de en basketmatch som vi följde med spännning. Vi var lite sugna på att vara med men de spelade utan skor så då vågade jag inte vara med. De var galet duktiga med så jag hade gjort bort mig fullständigt. Anna hade inte gjort bort sig men tyvärr så spelade inga tjejer. En kille sprang runt med en flip flop bara på vänsterfoten och ingen på den högra, mycket lustigt.
Sen så bokade vi flyg till Boracay och vi åker nu på fredag vilket betyder att vi stannar 1 natt extra här. Vi har planer om att åka ut till en paradisö som ligger 1 timmes båtfärd härifrån, jag ska ner och spana in hajarna, snorkling och sen bara ha de riktigt gott de sista dagarna här på Malapascua.

Anna käkade som sagt vitlöksbröd till lunch idag. Har praktiskt taget varit nära och dö varje gång hon vill pussas vilket är en hel del. Men jag fick låtsas om som ingenting. Man ställer ju upp liksom :)

Om ni undrar om det är dåliga kort ni får se så beror det på att jag tar kort med ipaden och den kameran är inget vidare. Korten som vi tar me den riktiga kameran är helt galet vackra som ni kommer få se när vi kommer hem.

Nu ikväll blir det även träning på rummet idag. Blir mycket sit ups och armhävningar och även en hel del stretching.

Dykarkungen och Dumbo

Idag ringde klockan som vanligt 07.45. Är oerhört jobbigt att gå upp men till slut fick vi upp oss och gick och käkade frukost på ett nytt hotell som inte provat innan. Det blev pannkakor med banan och chokladsås över. Anna Skipper hade dragit ett skott i huvudet på oss om hon sett den frukosten med alla de kalorier. Tillbehör bestod av färsk ananasjuice och kaffe som var det sämsta jag smakat sen jag börja dricka kaffe. Efter frukosten tog jag mig till dykskolan för den sista dagen även kallad uppkörningen eller uppdykningen om ni vill.(nerdykning är nog rätt). På förmiddag drog vi ner till 18 meter igen för att göra några olika prov såsom att fylla masken med vattnet och sen får det att försvinna. Även att lära sig och hålla sig i samma nivå genom att bara använda bara andningen till hjälp. Det löste jag galant och resten av lektionen simma vi runt och kollade coola fiskar och koraller. På vägen tillbaka fick jag göra simtest och hålla mig flytande test vilket jag löste galant. Lunchbreak på någon timme och jag tog mig mot Anna som låg på stranden dock inte i solen(I skuggan Anette) :). Det blev lite milkshake,pizza,frukt till lunch innan jag tog mig till skolan igen för sista finaldyket på utbildningen. Ner på 17-18 meter igen och detta prov var svårare. Skulle ta av mig hela masken där nere och sen sätta på den igen. Va lite skrämmande när jag först tog av mig den men efter några sekunder började jag andas normalt igen och hade inga problem att få på mig den igen och sen blåsa ut allt vatten ur den. Några mer tester klarade jag och sen simmade vi runt och såg en helt magisk fisk. Den såg ut som en taklampa med massa trådar som stack ut. Upp till ytan igen och jag hade klarat alla tester under ytan. Nu var det bara sista provet i skolan kvar att göra. Fick gjort det nu i eftermiddag och jag fick 40 av 50 rätt vilket gjorde att jag numera är certifierad dykare och kan dyka ner till 18 meter.
Det är en hel del svenskar som bort på vårt hotell och när de är i närheten av Anna så får hon Dumbo öron och tar in allt de säger. Hon borde bli spion eller privatdetektiv denna prinsessa.
Ikväll blev det middag på en restaurang som vi var på första kvällen. Nachos, Club Sandwich och Pasta blev det på menyn toppad med jordgubbsdrinkar och glass.

Imorgon ska vi få kläder tvättade vilket ska bli skönt då man svettat sönder en del kläder känns de som.

Ha de gött där hemma!

Miss Kräfta och Dykar Bob

Idag vaknade Anna 1 timme innan mig. Jag hade satt klockan på 07.45 då jag skulle vara på dykskolan klockan 9. Idag åt vi frukost på ett annat hotell och det höll riktigt låg standard. Usel kaffe och tunn frukost gav ett bottenbetyg i våran radar. Vid 9 drog jag till skolan och Anna tog sig mot stranden för solning. Idag stod massa olika prov i vattnet och idag var det inte vid 1-2 meter utan idag var det 3-4 meters djup jag fick göra övningarna på. Det var massa övningar såsom ta av sig mask och simma utan den i 20 meter, ta av sig utrustningen och sätta på den igen och massa andra tester. Klarade allt även om vissa var svårare än andra. Dock kände jag idag att tryggheten börjar infinna sig i kroppen när man är under vattnet vilket inte alltid känts så självklart. Efter 2 timmar tog jag mig till Anna och där var hon redan som en kräfta och då var inte klockan mer än 11.15. Solen här är helt galet stark. Det blev mexikanska fajitas till lunch för mig och Anna tog nån fillipinsk rätt som smakade ljuvligt. Tillbaka till skolan för dyklektion 2 för dagen. Nu åkte vi ut mitt i havet och jag fick sätta på mig alla saker och fixa allting för egen hand vilket är svårt då man glömmer alltid något. Sen ner på 13,5 meters djup där jag fick utföra övningar att slänga iväg min mask som jag andas med och sen hämta den igen. Det var lite läskigt i början men sen vande man sig. Resten av lektion kollade vi coola fiskar och en gammal bil som nog hade legat på botten i massa år. Senare på kvällen hade jag prov 3 och där scorade jag 9 av 10, missade på ett slarvfel men säger som Anna , även solen har fläckar :).

Igår beställde vi massage på rummet innan vi skulle gå och lägga oss. Vi fick den hårdaste massagen jag någonsin varit med om. Jag fick en 65 årig krutkärring som hade händer som Mike Tyson. Var helt mörbultad när hon var färdig. Vi somande båda grymt fort efter så klart.

Ikväll gick vi till en italiensk restaurang som ligger jättemysigt på stranden. Det blev pizza och rödvin/vitt vin för båda och man njuter verkligen av stunden kan man säga.

Imorgon är det sista dagen på dykskolan så hoppas jag går igenom det och får mitt dykcertifikat. Anna kommer nog få sitta i skuggan hela dagen och kurera sig från sin solbränna :)

På återseende imorgon!

PS: Värmen här på ön var idag 32 grader i skuggan om ni undrar.....

Tillbaka i skolbänken

Idag var det en tung natt. Herr Nyström vaknade runt 01 tiden och var pigg som en lärka. Miss Karlsson låg och sov som en prinsessa så jag fick sätta på hörlurarna och lyssna på zlatans ljudbok och äta lite godis. Anna vaknade så klart av det och vi var vakna ihop i en timme innan vi somna in i john blunds drömmar igen. Klockan ringde 07.45 och vi gick och käkade frukost på det finaste hotellet på ön. Frukosten var underbar förutom 10000 flugor som jagade mig under frukosten. Klockan 9 så var vi på dykshoppen där vi provade dräkt och allt annat utstyr till resan. 11 prick tog vi båten ut för dyklektion och jag hade fått med mig Anna vilket var oerhört skoj. Hon var jätteduktig och det slutade med att vi dök på cirka 10 meters djup och såg magiska fiskar och korallrev. På eftermiddagen så tacka Anna för sig och gick in i solandets värld. Jag själv fick sätta mig i skolbänken i 4 timmar och plugga dykkunskap och fick även göra 2 prov. Fick 9 av 10 rätt på första och på det andra var jag felfri. Kändes som förr i tiden när jag alltid fick MVG i betyg i skolan eller vad säger du Mamma ??.
Nu i eftermiddag gick vi ut och fotade under solnedgången och jag hann även med ett gympass på rummet. Eftersvetten var frukstansvärd kan jag meddela.
Det blev middag på hotellets barbecue på stranden.VI åt köttspett och även Fajitas som var som en orgasm i munnen typ. Dock var det oerhört starkt så aldrig sett Anna svettats så mycket som hon gjorde. Hon tog typ slut hela hotellets servetter så nu ryktas det om att hotellet får göra ett panikinköp på servetter till kommande dagar så inte de tar slut igen.

Folket på ön är helt underbara. Det är väldigt mycket småbarn som går runt och säljer snäckor och annat. De är väldigt charmiga så man får verkligen vara stark för att stå emot. Inga bilar trafikerar ön och alla är väldigt hjälpsamma. Det finns inga affärer typ så ska man köpa vatten och annat får man typ gå in i en hydda som fillipinerna bor i. Ön är väldigt liten och vi bor mitt på den där "allt" händer. Folket som kommer hit är mest tyskar, svenskar och japaner. Vårt hotell är ett av de bättre och serverar även fantastisk mat.

Kan ju säga att vi även har träffat 2 vänner här nere. Popo och Saragene som är asgrymma. De är 6 och 11 år och de hänger alltid runt oss på stranden. De skojar och charmar oss som tusan och så fort vi inte orkar äta eller dricka upp något så är de där som hökar. Vi funderar på att adoptera de.

Dagens engelska språk bjuder undertecknad på när jag ska förklara att vår mat inte kommit ännu.

Our food hasnt comed yet. /Förlåt Mamma :)

Dykskola imorgon och 13 timmars sömn inatt

Idag vaknde vi inte förrän 12.30 lokal tid. Vi hade sovit typ 13 timmar så ni förstår vi var nära att bryta ihop igår så trötta vi var. Idag blev en riktig lugn dag. Gick upp och käkade frukost på hotellet. Enkel frukost som bestod av musli,mjölk,banan och kaffe och juice. Sen blev det ner mot stranden i några timmar där vi slappade i några timmar. Vädret var molnigt idag men passade fint nu när brännan inte är av yttersta världsklass ännu. På stranden blev det lite fruktsallad och vi såg även en hund som hade den mest gigantiska pung jag någonsin sett. Ska ta ett smygfoto någon dag på hunden så ni alla får se vad jag pratar om. Efter stranden blev det en promenad på ön och den visar sig vara större än vad vi trodde så en 3-4 timmar får man räkna med om man ska orka runt hela vilket jag aldrig kommer orka. Nu ikväll har vi tagit massage vilket var helt fantastiskt. 50 kr för 1 timme är inte helt fel och de kunde verkligen massera. Lite dusch på det och sen blev det en grym barbecue på hotellet. Dock kunde vi inte sitta på stranden för regnet visade sig nu under kvällen. Imorgon ska de fortsatt va lite molnigt men dagarna efter det så ska solen visa sig på sin bästa sida. Herr Nyström ska även förmodligen ta dykarcertifikat imorgon, tar 4 dagar att få ett certifikat. Så imorgon ska jag sitta vid skolbänken och studera lite.

Sen glömde jag berätta vad fröken Karlsson bjöd på igår. När vi hade gått förbi sista incheckningen och skulle på planet kunde man gå 2 olika vägar. Kan ju säga att Anna gick fel väg och höll på att gå på ett helt annat plan som skulle mot Kina typ. Hon är fantastisk denna lilla varelse.

Framme på Malapascua

Resan startade med en frukost på Landvetter. Det måste vara det dyraste stället i hela världlen när det gäller frukost. Vi hamnade runt 200 kr och då hade vi även 2 för 1. Första flygningen gick till Frankfurt. På planet fanns det världens biffigaste människa som typ tog upp en hel rad så bred han var. Det fanns även en asiatisk kvinna som inte hade dushcat på cirka 342 dagar. Svetten bara osade runt Annas ansikte och som ni vet har hon oerhört svårt för svett. (Allt måste va fräscht är ju Annas motto i livet. )Jag satt bredvid och skrattade gott för mig själv. Framme i Frankfurt blev det lite mat och ett glas rödvin som smakade ljuvligt. Resan fortsatte mot Hong Kong och Anna var oerhört nöjd att vi hade en plats ledigt bredvid oss. Hon sov som en stock stundtals medans jag njöt av serier på min ipad. Framme i Hongkong tror Anna att hon hittat nästa gate som skulle ta oss till Manilla men de visade sig vara ankomsthallen och inte avgångshallen vi skulle till. Jag fick styra upp det så vi hamnade på rätt flyg. Framme i Manilla så tog vi taxi till inrikesflygplatsen, (trodde vi). Visade sig vi hamnade på en lokal resebyrå och de ville att vi skulla köpa dyra biljetter till vår nästa resa.. Där var Anna den starke av oss och sa NEJ och tvingade han att köra oss till flygplatsen igen. Vi fick till slut tag i biljetter och vid det här laget var våra kroppar och tålamod i det sargade stadiet. Flyget till Cebu gick fint och från Cebu tog vi senare taxi till Maya Bay för att därifrån ta båt till Malapascua. Taxiresan tog 3 timmar och innehöll bland annat överkörning av stackars kattungar. Till slut sitter vi på båten och det är en katamaran som ser ut att vara byggd på 1600 - talet. 40 minuter senare checkar vi in på vårt hotellrum och känslan är underbar. Nu är vi ute och äter innan vi ska gå och lägga oss. Klockan är 23 här och vi har inte sovit på 2 dygn typ.
Jag skickar med en bild på min lilla docka när hon sov på Manillas flygplats.