Back in Sogndal

Hej igen! Nu är det dags igen och skriva av sig lite. Var ett bra tag sen man skrev, anledningen stavas semester i Göteborg. Jag anlände till Göteborg i slutet av november och just nu sitter jag på bussen hem till Sogndal. Sitter precis nu och ska åka från Gol, är cirka 2 timmar kvar tills man är i Sogndal. Så då är det lika bra att blogga lite och skriva av sig lite.  Första tiden i Göteborg tog jag det väldigt lugnt och bara umgicks med vänner och familj. Det kändes riktigt skönt att bara vara hemma och träffa nära och kära.  Så tänkte skriva lite om vad som hänt nu när jag varit hemma. Ni får ha överseende med att jag missat massa. Men kan berätta jag krossa min koreanska vän Dongen med 3-2 i set i Badminton.

Mellan den 13e och 17e december åkte jag och pappa till London. Vi skulle se Fulham-Newcastle och Arsenal-Chelsea.  Så nu måste jag berätta lite roliga saker som hände under resan. Vi åkte med Ryanair och resan till London gick fint även om stolarna var lite trånga för en lång räka som jag. Vi landar på Stanstead och får ut vårt bagage. Jag som tagit ansvar som reseledare bestämmer att vi ska köpa tåg biljetter på flygplatsen. Jag går fram till en väldigt trevlig gentleman för att köpa biljetter till mig och pappa. Jag som älskar att prata engelska njuter för fullt när jag lyckas med köpet. Jag la upp mina resepapper på mannens bord när jag skulle betala. Vi går nöjda till tåget och sätter oss på det, väntar på att det ska avgå. Då kommer jag plötsligt på att jag glömt mina resepapper uppe hos honom som vi köpte biljetterna av.  Så vi får fort som fan hoppa av tåget som inte hade gått. Jag fick ta löpningen tillbaka till honom och som tur var fanns papperna kvar. Annars hade vi åkt vilse ett bra tag. Vi kommer dit på torsdag eftermiddag och resten av dagen blir lugn Vi skyller på tidsskillnaden(1 timme före är dem).  Fredagen blir ett enda stort rännande runt i London och se på sevärdheter såsom Big Ben, Buckingham Palace och till sist mitt favorit ställe Harrods. Där inträffar en höjdpunkt för min pappa. Vi går mot Harrods. Jag går runt och filmar lite då pappa helt plötsligt ger mig en ordentlig knuff. Jag bryr mig inte mer om det men sen knuffar han mig igen och säger att Gary Lineker går precis förbi oss (en av Englands mest kända fotbolls spelare genom tiderna). Jag vänder mig om som tur är får jag se denna legendar. Ett stort ögonblickJ.  På Harrods hittar jag en hjälm som passade mig perfekt som ni kan se på bilden här.
image126Kvällen avrundas på en italiensk restaurang. Maten var helt okej men det är ingen världsklass på käket om man säger så. Under dagen hann vi även se Chelseas arena som var riktigt mäktig.  Lördagen ägnades åt shopping på förmiddagen innan vi styrde skutan mot matchen Fulham-Newcastle. I England tar man alltid tåg till matcherna och det gjorde jag och pappa med. Vi kände oss som killarna i filmen "Green Street Hooligans".  Vi kommer perfekt till matchen och platserna är grymma. Vi sitter i Newcastle klacken som var cirka 5 tusen personer.  Matchen är inget vidare i sig men stämningen är helt fantastisk.  I sista minuten får Newcastle straff efter Alan Smith blivit nedsparkad av högerbacken i Fulham. Galningen Joey Barton(som bråkade med sin medspelare Alan Smith under matchen) sätter straffen säkert och därmed tar Newcastle alla poängen med sig hem. image116

Söndagen börjar fint. Glömt att berätta att vi bor på ett jättefint hotell med grym frukost.  I alla fallJ. Vi äter frukost som vanligt och därefter går vi upp en stund på hotellrummet. Då börjar de helt plötsligt pipa från brand alarmet. Pappa tror direkt det brinner men jag som bombexpert hävdar att det är ett bombhot. Vi tvingas ut i Filip flop och mysbyxor. Vi får reda på att hotellet blivit bombhotat så hela vårt kvarter är avspärrat.  I det läget är det en enda sak jag vill. Gå in på vårt hotellrum igen och hämta våra biljetter till kvällens stor match Arsenal-Chelsea. Vi får sitta på ett café i 1 timme innan de avblåser hela saken och vi kan gå upp på våra rum igen. Vi åker till matchen 3 timmar före den startar för vi hade bokat buffé på arenan innan matchen. Så vi kommer till Emirates och den arenan var den mäktigaste arenan jag någonsin varit på.
image118Vi kommer in på arenan där vi blir tilldelade ett bord, servitrisen visar oss buffén och där fick vi äta så mycket vi ville vilket pappa gjorde som ni ser på bilden här nere.
image117Speciellt godsakerna åt han mycket avJ. Nej, jag åt 3 gånger så mycket som pappa faktiskt. Var helt sjukt gott och det sköljdes ner med några öl.

Matchen var helt fantastisk och inramningen likaså. image119Det var väldigt kallt den kvällen men med 67 tusen skrikande åskådare frös man inte en minut under hela matchen. Matchen slutade 1-0 till Arsenal och Chelsea var klasser sämre än Fabregas och de andra. När man ser sån match så fattar man hur jäkla duktiga de spelarna är. Man ser det inte lika lätt på tv som man gör när man ser de live. Efteråt tog vi tåget hem och vi båda var överens om att det var en fantastisk match. På vägen hem började problemen.  När vi landat i Göteborg så skulle jag slå på mobilen. Den går inte på och jag blir galen. Till slut får jag igång den men då startar den bara i Flight Mode. Även min videospelare jag har hade slutat fungera efter vi landat så mina teorier är att de hade blivit konstiga under flygresan.

Dagarna efter så tvingas jag gå till Telenor för att lämna in mobilen. Det är inte ofta jag blir arg men  nu ska ni få höra när jag blir tände till på alla cylindrar som Spadde skulle sagt. Jag går in på Telenor i Nordstan och ber om att få lämna in min mobil för den fungerar inte. Han tittar på den och kollar på datan om jag har någon garanti kvar. Han säger min garanti har gått ut så jag kan inte laga den. Istället tycker han att jag ska lämna in mobilen, få 500 kr av dem att köpa en ny mobil med abonnemang. Jag vägrar för när jag bor i Norge så har jag ingen användning för det. Jag tackar för mig och går iväg med min trasiga mobil. Dagen efter går jag till Frölunda Torg och pratar med Telenor där. Jag säger att jag måste ha den lagad för har massa bilder som jag gärna hade velat ha kvar. Han kollar vad för tele nummer jag har och säger helt plötsligt att jag har visst garanti kvar. Jag och han blir arga på den killen som försökte lura mig i Nordstan. Så han fick sig en omgång i telefon av de som jobbade på Frölunda Torg. Så nu ska jag bojkotta Telenor och vet att flera med mig ska göra likadant. De lurar folk och sånt accepterar jag inte.

Annars har det hänt lite allt möjligt. Haft lussebakning som blev en stor succé.
image120Jag och Carla gjorde grymt goda lussekatter, dock så försökte Carla på sig att hälla tranbärs sylt på några lussekatter. Det gick sådär. Lussekatterna började koka. Jag själv gjorde bara ett misstag.. ... jag höll på att elda upp Carlas(min) lägenhet men vi hann släcka innan de tog fattning. Men jag själv drabbades av brandskada på handen men det försvann efter några dagar som tur är.

Det har även varit Golfmästerskap i Göteborg. Vi var 4a deltagare(Carla,Jag,Brorsan  och Munken).  Det var jämnt hela vägen. Vid 18e Tee så låg jag och Carla lika. Hans utslag är magiskt och landar 8 meter från image121flaggan medans mitt landar 25 meter från flaggan i en bunker. Han vinner både hålet och hela tävlingen och han vinner den ärofyllda pokalen jag inhandlat. Roligaste under tävlingen var när brorsan slog ett utslag som rätt till höger och träffade våra bagar. Där var vi tvungna o stoppa spelat och skratta i 12 min..image124

Sen har det varit julafton där tomten var väldigt snäll som vanligt. Fick lite småsaker till hemmet som man önska sig.image125 Vi firade julen hos min syster som bjöd på väldigt god mat. Godast var köttbullarna som jag tillagat.

Juldagen är till för att man ska gå ut. I alla fall i Sverige.:).  Så det blev förfest hemma hos Carla där jag tog stort ansvar och bjöd på stor show som jag inte vill kommentera närmare. Sen så åker jag och några till mot stan där vi går till vårt stamställe NIVÅ. Jag ska vid det laget erkänna att jag är i toppform. image123Jag är i toppform i 30 min inne på stället innan minnesluckorna slog till. Men det jag lyckades med den kvällen var följande...

?·         Betalade 3 inträde till samma ställe.

?·         Tydligen dansat på baren.

?·         Gått runt och agerat fotograf.  Fast tog bara kort på min idol Sebbe.

?·         Tappa mitt kamera batteri men kameran har jag kvar.

?·         Var inne på Burger king men skulle inget ha

Har aldrig varit i det skicket så man fick skämmas dagen efter men även solen har fläckar.

Som sagt så är jag i Sogndal igen och träningen är i full gång. Känns skönt och vara igång och nu vet man vad som gäller så hoppas man får ett bra år

I helgen ska vi åka skidor här i närheten av Sogndal. Ska bli riktigt skoj!

Allt för denna gången och ha de gött allihopa och ska försöka skriva lite oftare nu:)