Live fran Ao Nang

Nu har vi varit i Ao Nang i lite over en dag.. har ar det mycket shopping sa vi springer runt som 2 idioter o kollar i affarer. pa dagarna ar vi ute pa nagon o och solar..

Det har var nog sista inlagget for denna resan..Imorgon ska vi pa orm uppvisning.. skapligt skraj man ar redan..

Ses pa sondag och tack ni som last o kommenterat.. mamma o mamma anette.

Anna och Peter

Kast med glas och Lasse Berghagen...

Igår kväll hade vi en väldigt spontan och grym kväll. Det började med att jag fick skickat in skolarbetet. Sen skulle vi ta oss ut och äta. Då börjar det ösregna och blixtra och åska här nere. Tur för oss så var det inte i närheten av där vi är som blixten slog ner. Vi hittade ett nytt ställe att äta på och där var maten gudomlig. Deras kycklingspett med jordnötssås var toppen av toppen enligt mig o Anna. Anna som ofta beställt in för stark mat fick äntligen en god rätt utan att hon svettar ner hela restaurangen. Jag tog vitlöksbröd och en pizza som var helt okej med. Efter middagen gick vi in på en bar som hade en live sångare där, Det var helt folktomt där när vi kom, 20 minuter senare hade stället mins 30 personer där inne. Tror det berodde på att vi gick in och tog tag i stället. Livesångaren  Ma Tai är Thailands motsvarighet till Lasse Berghagen. Han skämta med oss i publiken och bjöd på goa allsångslåtar som Wonderwall och Save Tonight med Eagle Eye Cherry. I slutet på kvällen kom det in 10 stycken britter. 2 av de var tjejer. Helt plötsligt vid slutet av kvällen så ser vi hur en av tjejerna drar ett glas i riktning mot en kille i hennes gäng. De går utanför stället o han försöker prata med henne. Hon lyssnar inte o ger han en box som skulle fått Mike Tyson och gå ner för räkning. En gammal gubbe försöker gå emellan med men han får sig en högerkrok så han vinglar omkull. Vi sitter där och är helt chockade men så kan det vara när britter dricker för mycket.

Idag har vi legat på stranden och solat en hel del. Anna vände återigen ett underläge i Gurka, jag ledde med 2-0 men hon vände och vann med 3-2. Jag vann dock simtävlingen idag så lite glad är jag allt. Men höll på att svimma efter simningen, tog ut mig totalt så var nära att kalla på ambulans. Ändå simmade vi bara 40 meter.

På eftermiddagen gick vi upp i djungeln och skulle hitta en känd utsiktsplats. Man fick gå rakt upp i bergen så när vi till slut kom fram så var man dyblöt av svett som vanligt. Utsikten var mäktig även om jag med min höjdrädsla inte vågade vara riktigt nära kanten.

Utanför vårt hotell så satt 10 apor och väntade på oss när vi kom tillbaka. Vi gav de lite bananer så det tacka med att nästan försöka komma in i vårt rum. Apor gillar bananer om ni inte visste det.

Nu ska vi ut och äta på samma ställe igår igen och sen dra till Thailands Lasse Berghagen för lite allsång.

Imorgon ska vi förmodligen ta oss till nytt hotell vid Ao Nang så vi kan shoppa lite innan hemresan

/Peter och Anna

Nån som sett mina underarmar o triceps???

Igår blev det en väldigt lugn kväll. Jag hade inga underarmar eller triceps kvar efter klättringen. Och de är helt döda fortfarande om ni undrar. Jag är allt bra klen i mina spagettiarmar. Idag har vi bara legat på West Beach hela dagen och haft det skönt. Anna vände underläge 0-2 till seger med 3-2 i spelet Gurka som härstammar från Ove Karlssons trakter i Grums enligt historian i bibeln.  Sen unnade vi oss varsin drink på stranden nu i eftermiddag. Anna tog ansvar och beställde åt oss båda. Det skulle jag aldrig tillåtit. Anna fick en fantastisk drömdrink som smakade himlen medans jag fick en sjuk drink som smaka colgate tandkräm.  Sådär god men ner slank den likväl. Nu sitter man med sista skolsaken som ska vara inlämnad ikväll. Blev precis klar så får hoppas den blir godkänd. Sådär lätt och skriva härnere men fick lämnat in den i alla fall. Vi bokade ännu en natt här så vi lämnar Railey Beach på onsdag för att ta oss mot Ao Nang. Där ska vi sola de sista dagarna och förhoppningsvis hitta en del shopping med.

Nu ska vi ut och äta middag.

Knut och Klas Klättermus

Igår gick vi ut och käkade på kvällen. De hade en god buffe på stranden så där var vi inte sena att haka på. När vi ätit klart och jag skulle på toaletten så visade det sig att det fanns en orm på gången vid toaletten. Så det var bara att gå till någon annan toalett. Idag var vädret molnigt så vi bestämde oss för att klättra. Vi fick lära oss grunderna först och jag var grym med knutarna så jag kallades för Knut under dagen. Själva klättrandet var jätteroligt men något av det jobbigaste jag gjort på år. Jag var dålig på att använda mina ben när jag klättra, använde bara armarna vilket gjorde att de tog slut rätt fort. Ändå klarade man sig upp till 25 meter så det var jag väldigt nöjd med. Anna som hade problem med knutarna var desto bättre på klättringen. Hon var helt enastående faktiskt och kom upp till toppen på alla 4 klättringar(Hon klarade till toppen på 4 klättringar). Hon var grym faktiskt så man var lite(väldigt) stolt som pojkvän faktiskt. Hon kallades för Klas Klättermus under hela dagen och det utan att det finns någon sanning i det. Hon sprang upp på bergen medans vi andra svettades floder men kom ingen vart. Efter 4 timmar var vi klara och vi gick hemåt. Då när vi kom utanför vårt hotell så fanns det 12-15 apor där så vi stanna där en stund och spana in de. De är väldigt söta så man är lite sugen på att ta hem en liten babyapa.

Nu sitter jag och försöker skriva klart skolsaker som måste vara klart imorgon. Har skrivkramp och 3 uppgifter kvar. Men är fotboll de handlar om så borde vara enkelt..

Ciao så länge

/Peter o Anna

Railey Beach och apor

I förrgår så blev det vår sista kväll på Phi Phi så vi var ute och åt gott och bokade biljetter till Railey Beach dagen därpå.  Innan vi skulle gå o lägga oss så såg vi världens sötaste apa eller chimpans som en familj hade hemma hos sig. De hade klätt upp den hur coolt som helst så den var helt bedårande.

Igår så låg vi vid poolen till kl 15 innan båten gick till Railey Beach. Båten tog 1 och en halv timme och när vi kom hit så blev vi hämtad av en longtail boat för det finns ingen pir här som båten kan stanna på.  Vi hittade vårt hotell ganska fort och checkade in och det var ett väldigt fint hotell som vi kommer trivas gott i. Efter vi checkat in så tog vi oss en rundtur på ön och kollade in de olika stränderna och restaurangerna. På kvällen blev det en väldigt god middag på en lyxig restaurang för att därefter kolla priserna på att klättra. Det kostar 800 baht per person(cirka 175 kr) för en halvdags klättring då vi kommer lära oss grunderna och sen klättra lite. Vi somna oerhört gott sen på kvällen för kuddarna och täcket här e så gott. Anna vill ha med sig kuddarna hem för hon tycker mina kuddar hemma är så dåliga och mjuka.

Imorse vaknade jag vid 9 medans Anna hade varit vaken sen klockan 7. Hon vaknar då och kan inte somna om så hon tycker det är roligt och skoja med mig när jag sover. Sådär roligt om du frågar mig. Jag behöver min skönhetssömn….

Hotellets frukost var av yppersta världsklass så Anna var i himlen då. Därefter tog vi oss till Pranang beach som är den finaste stranden på ön. Där solade vi hela dagen och vi såg även en orm som höll till i ett träd. Denna strand är en riktig drömstrand med klarblått vatten och klippor runtomkring sig. På vägen tillbaka så träffade vi cirka 10 apor som ville vara med på kort. De var jättesnälla så imorgon ska vi ta med oss lite bananer till dem. När vi nästan var hemma så såg vi världens äckligaste fisk som flöt upp på stranden. Anna trodde de var en boj medans jag bestämt hävdade det var en fisk. Jag ville känna på deras taggar men då kom ett par och skrek att den är livsfarlig om man rör den så det blev inget med den. Jag tyckte den såg ut som en taggig fotboll.

Nu ska vi ut och äta och kanske unna oss en massage för 323e gången denna resa känns det som.  Men vadå, vi är på semester J

/ Kram Peter och Anna

Thai boxing och Railey Beach

Igår så gick vi ut och åt på italiensk restaurang som höll internationell världsklass. Världens godaste pizzor bjöds det på så de var en riktig smakupplevelse. Därefter gick vi på behandling. Jag tog lite fotmassage och Anna fick fotpedikyr, där de faktiskt var helt chockade över hennes fötter. De skrapade säkert av 2 kilo död hud från hennes fötter, och jag som satt bredvid fick se denna fasanfulla syn. Men vackra fötter fick hon efter kan jag meddela. Efter behandlingen gick vi till Reagge Bar för att se lite thai boxing och ta något gott att dricka. Man blev lite sugen på att gå upp och möta någon men med lite självinsikt så backade jag ur med facit i hand. Var rätt goa fighter och se, bland annat en tjejfight som urartade trots att tjejerna var bästa vänner. Efter ett tag dök Häcken maffian upp och gjorde oss sällskap.  Efter någon timme så gick 2 stycken 3åriga ungar upp och skulle slåss. En kille mot en tjej. Killen gjorde det ökända hammarslaget rätt i tjejens huvud så hon stöp i backen. Var något av det sjukaste man sett. Så bara att slänga upp Casper i ringen när man kommer hem.  Efter det blev det lite musik på Rolling Stoned och lite dans på stranden innan man tog sig hemåt.

Idag har vi bara legat vid poolen. Anna är inne på sin tredje bok medans jag gick och pluggade ett tag. Har några skoluppgifter som måste vara inne imorgon så känns som de blev klara i alla fall. Nu på eftermiddagen blev det ett träningspass på motionscykeln. Var helt ärligt talat en pöl runt mig när jag cyklat klart efter 45 minuter. Ikväll blir det sista kvällen här på Phi Phi innan vi drar till Railey Beach imorgon eftermiddag. Här har man trivts grymt bra så det här stället kommer man gärna tillbaka till igen.

Och till min mor så har vi varit ute och snorklat på olika öar och stränder här omkring. Så du inte tror vi bara ligger på solstolen och glassar.

Hörs när vi är framme på Railey Beach imorgon. Ikväll måste vi boka båtbiljett som kostar 100 kr och det tar 90 minuter härifrån till Railey. Där ska vi förmodligen pröva på klättring som ska vara något utöver det vanliga.

Kram Peter o Anna

Annas kommentarer...

Igår kväll tog vi oss till den italienska restaurangen för att provsmaka deras pizzor. Vi ger den 2,4 av 5 i betyg för det var ingen smakupplevelse direkt. Efter maten så hittade vi ett ställe där man doppade sina fötter i ett akvarium med massa fiskar. Fiskarna i sin tur började äta på ens fötter så all död hud på ens fötter försvann. Det var sjukt sköna 20 minuter man satt med benen där. Anna vägrade och tyckte det var äckligt. Som kompensation för att hon inte fick någon behandling tog vi 1 timmes Aloe Vera massage innan vi gick och la oss. Den satt som ett smäck.

Idag har vi varit ute på tur. Det började ingen vidare med att båten gick sönder på väg ut så vi fick åka tillbaka till kajen och byta båt. Därefter åkte vi runt och snorkla och kollade fina stränder. Besökte även Maya Bay som var helt galet med asiater på. Efter det åkte vi till Monkey Beach där  det efter en stund dykte upp 10-12 apor. De verkade väldigt snälla men allt eftersom tiden gick så försökte de sno ens personliga saker.

Efter det åkte vi runt till olika stränder och snorklade vidare. Var en helt underbar dag så vi kom hem vid 17.30 tiden.

Ikväll blir det ännu mer skola och sen kanske möta upp killarna i laget igen.

Såg en asiat helt död på stranden idag typ. Hon hade lagt sig helt täckt av sand och låg så i någon timme. Skrämmande.

Sist så ska jag bjuda läsarna på saker Anna sagt idag under resan.

När vi kommer till Maya Beach som är överbefolkad så ser vi allt folk långt bort(vi sitter i båten på väg dit). Då säger Anna Anka ”Fan vad mycket apor det är på denna stranden, det måste vara Monkey Beach” (Ni som inte fattar de kan jag berätta att hon trodde allt folk var apor).

Vi åker förbi vår egen ö(där vi bor)när Anna plötsligt utbrister ” Oj, där bor massa folk ju, undra vilken ö det är?

Hon är världens bästa resepartner denna skönhet.

Ha de gött så länge!

En bild säger mer än 1000 ord

Igår så fick man äntligen träffa sina lagkamrater här nere. Vi mötte upp dem på deras hotell för att senare ta oss till Rolling Stoned som var ett förfestställe som spelade bara rockmusik. Nisse som älskar sån musik var i himlen hela kvällen. På Rolling Stoned såg vi ändå Annas bror Anders dubbelgångare. Jag dog av skratt så när vi kommer hem så får Anders själv avgöra hur lik han är den personen.  Senare gick vi vidare till stranden för lite full moon party och man träffade som vanligt halva fotbollssverige kändes det som. Idag har vi bara legat vid poolen. När vi solat en timme och tittat upp så ligger en skön japan bredvid oss och solar i sina typ V speedos som var inne på 80 talet. Det roliga med han är att han ligger där med världens minsta speedos och hans paket syns klart och tydligt hur det är format. Han lämnar inte mycket till fantasin direkt så vi dog av skratt när han låg dr o solade. Lyckades även ta bild på han så ni får skratta lite därhemma i kylan.

Idag fick man 2 mail från skolan så blir en hel del att göra nu under veckan. Sådär roligt att sitta här i värmen och göra skolarbete om jag ska vara ärlig.

Igår när vi satt och åt middag så kände Anna hur det plötsligt blir blött på hennes fot. Jag som såg en katt snoka förbi under våra bord börja asgarva för det visa sig att Anna hade blivit kissad på av katten. Sånt e humor!

Ikväll blir det ut och äta på en italiensk restaurang här på Phi Phi. Den ska tydligen vara helt magisk så kan vara gött att äta något annat än thaimat för omväxlings skull.

Imorgon ska vi till Maya Beach och sola och bada.

Ha de gött!

Phi Phi öarna

Gårdagen var en väldigt stilla och lugn dag på Kantiang Beach. Vi tog ett ordentligt farväl av vår favoritstrand så långt. Tog många goa drinkar på Why Not innan vi avslutade kvällen på vårt hotell där de serverar världens godaste kyckling med ris i någon magisk sås som gud måste ha skapat. Till efterrätt blev det banana split som inte går av för hackor. Sen blev det att försöka lägga sig i våra sängar som var så hård att det hade varit bättre att sova på golvet. Ingen kvalitetsömn har vi haft i alla fall på detta hotell men läget och allt annat har varit toppen.

Idag har vi landat på vårt hotell på Phi Phi öarna. Vi startade resan kl 7 från Kantiang beach i morse. Vi började med att gå på fel bil som skulle ta oss till Phi Phi men efter några minuter hamna vi i rätt bil och kunde ta oss till båten som skulle ta oss hit. Det tog en timmes båtfärd hit så när vi kom fram stod vårt hotellstaff och väntade på oss. Vi fick ett riktigt fint rum så det vara bara att ut och lägga sig på solstolarna och börja steka. Vi hamna bredvid en norsk familj så Anna fick en liten kille efter sig som jag tror blev förälskad i henne. Varför skulle han annars gå på hennes solstol och göra kanonen alldeles där hon ligger? Nu ikväll ska vi möta mina lagkamrater som är här nere. 4 sköna lirare så de kan nog bli ett och annat skratt ikväll.

Imorgon blir det troligen till Maya Beach som enligt källor ska vara något och se. För den filmintresserade spelades filmen The Beach in där. Så med andra ord har Leonardo di Caprio lägrat några tjejer på den stranden.

Nu ska vi ut och äta

Bilder från igår...

Grottor och massage..

Idag vaknade man otroligt tidigt. Vid 07.30 väcktes man av att Anna skakade och försökte få liv i en. En frukost med inslag av frukt och yoghurt väntade på oss när vi kom till restaurangen. Snabbt upp igen för att packa ner våra saker, vi skulle byta rum idag. Så efter vi packat ihop våra saker så tog vi oss ner till stranden för att idag åka på en 4öar och snorkeltur som de kallar det. Vi hamna i en båt med bara italienare så jag som läst språket på gymnasiet fick ju ribba hela båtfärden för det är nog världens bästa språk.  Efter 30 minuters båtfärd så kom vi fram till en ö där vi stannade för att snorkla i 30 minuter. Det var så fina fiskar och de var runt ens kropp ofta och nafsade på en.  Nästa stopp var också snorkling men inte lika mycket coola fiskar som förra. Vi åkte då vidare till nästa stopp som var dagens höjdpunkt. Vi stanna vid en ö som hade en grotta som vi simma in i. 80 meter rätt in i berget och när vi kom ut på andra sidan så var vi mitt i ön. Något av det mäktigaste vi varit med om. Men ska erkänna att man inte var så fräck när man simmade i grottan som var helt kolsvart och man inte såg nånting. Så man passade på att knäppa många coola foton. Sista stoppet var på en paradisö där vi solade och badade i 1 timme. Det var de närmsta man kan komma paradiset enligt oss. Klarblått vatten, sandstränder och helt orörd natur.  Vi 15.30 var vi tillbaka och då var man stekt som bacon på kroppen. När vi kom tillbaka och skulle in till vårt nya rum/bungalow så hade strömmen gått på hela ön så de blev att ta sig en massage istället hur jobbigt de nu låter. Jag lyckades somna under massagen och Annas rygg lät som ett smatterband som det knakade. Nu på kvällen har vi bokat hotell och resa till Phi Phi öarna som vi åker till på måndag.

Till dess får ni ha de gött

Apor och elefantridning..

Idag har vi haft den bästa dagen så här långt sen vi kom till Koh Lanta. Vi började dagen med att bli upphämtade av en bil som skulle ta oss på elefantsafari och lite djungelsafari. Efter 5 min så stannar bilen och vi får äran att se massa apor vid vägen som vi fotograferar och inspekterar grundligt. Sen kom vi fram till elefanterna där vi blev tilldelade den underbara elefanten Budda som var ett riktigt charmtroll. Han red oss en halvtimme och på vägen såg vi en orm som gjorde att vi nästan gjorde oss i brallan. De blev paus i en stund och sen beslutade vi att vandra till fots rätt in i djungeln med hjälp av en guide. Han började med att berätta att det finns massa ormar i djungeln speciellt kobror. Då skulle ni sett 2 rädda svenskar därinne. Vi kollade varje steg vi tog och tittade oss runt efter ormar. Lyckligtvis såg vi inga. Efter 25 minuter kom vi fram till en grotta som hade massa fladdermöss inuti. Sen vandra vi hemåt till våra elefanter som skulle ta oss hemåt igen. På vägen tillbaka så fick vi sitta på Buddas huvud och det var helt grymt skoj. Man var tvungen att balansera sig och hålla i hans öron men gick hur fint som helst. Han var jättesnäll och det kändes coolt, man kände sig som lejonkungen. På eftermiddagen gick vi och la oss på stranden för att sola lite på vårt lyxhotell. Idag hade de genomskådat oss så de avvisa oss kvickt. Vi lyckade ändå få lite frukt så helt lottlösa gick vi inte. Ikväll har vi druckit helt underbara drinkar på stranden och inhandlat ett par shorts och en sarong. Nu ska vi avnjuta en underbar middag och dricka goa drinkar. Deras drinkar här går inte att jämföra med dem hemma. Här är de världsklass rakt igenom. Imorgon ska vi ut och snorkla på 4 olika öar. Det ska bli underbart bara man inte får några kallsupar vilket man säkert lär få.

Ha de gött där hemma i kylan.

PS. Jocke du kan låna boxern. Bara du sätter tillbaka alla sladdar där de satt för sånt kan inte jag

/Anna och Peter

Anna som lejonkungen..Jag som elefantchaufför..När vi var i regnskogarna och kollade grotter och vattenfall.På elefantridning..Vi såg lite apor idag. Hur coolt som  helst..Kantiang Beach där vi håller till just nu

Vi är skojare av klass...

Dagen började med att vi var oerhört trötta. Vi hade en tung natt där jag först inte kunde somna och vände och vred på mig. När jag till slut somnade så hade Anna vaknat och inte kunde somna.  Så vi var 2 trötta människor till frukost. Men efter frukosten piggna vi till och tog oss mot stranden. Där hade vi styrt upp en plan för idag. Vi tog oss mot lyxhotellet där vi smög oss in och tog deras lyxstolar utan att de märkte de. Sen hade vi en underbar dag på stranden. Personalen trodde vi bodde på hotellet så de kom fram och bjöd på iskall dricka, snittar och iskalla fruktshottar. Nu är ni allt bra stolta våra mammor kan jag tänka mig. På eftermiddagen så fick jag pluggat lite innan vi tog oss till vår lilla by där vi bokade elefantridning och vattenfallsbesök tills imorgon. Ska bli riktigt skoj. Efter det blev det en underbar massage. V i blev insmorda i cocosnötsolja så det lukta över hela Thailand.

Nu sitter vi på vår favoritrestaurang och ska äta riktigt gött och bara njuta av allt.

Hörs imorgon

PS. Om ni försöker nå mig på mobilen så går det icke. Jag har ingen täckning här så vill ni mig något så får ni ringa Anna Anka.

Kram Anna Anka och Peter Forsberg

Lite bilder från resan så här långt...

Fest och ny strand...

Igår var det en lite molnig dag här på Koh Lanta. Vi tog ändå ansvar och la oss på stranden.  Efter någon timme drog Anna med mig på en promenad längs hela stranden fram och tillbaka. Jag höll på att gå in fullständigt i väggen, orkar inte med hennes gångtempo. När vi gått nästan hela vägen tillbaka så kollapsar jag och vi stannar till på ett ställe på stranden och beställer in våfflor. Jag behövde energi helt enkelt och vad är bättre än våfflor och glass. Sen tog jag enormt ansvar och gick och pluggade lite medans Anna solade vidare. Som vanligt när vi åt lunch fick Anna stark mat så hon svettades ihjäl. Efter lunchen kom världens regn så vi fick hålla oss under tak. De var coolt o se några äldre par som va ute o paddla få panik när regnet bara öste ner. Framåt kvällen så drabbades jag av jetlag så blev en halvtimme i sängen medans Anna fick massage av en grym thai massör på vårt hotell. Därefter drog vi ut och åt på Dannys som hade helt fantastiska kycklingspett. Bäst i världen av de kycklingspett vi smakat på. Därefter blev det en duell mellan oss i Nintendo Wii. Vi spela boxning och det slutade oavgjort. Sen tog vi oss till utestället Opium där vi mötte upp Lena och Annika som var där. Där bjöds de på barbecue och goa drinkar. Vi började beställa in några buckets och efter ett tag var man inne i dimman och bjöd på svensk dans när den är som bäst. Det var en grymt rolig kväll och lärde känna goa thaimänniskor som var hur roliga som helst. Imorse var man inte pigg direkt när Anna slog upp mig. De blev  lite frukost innan vi checka ut och tog oss till den finaste stranden på Koh Lanta som heter Kantiang Beach. På vägen dit då åkte vi i en tuk tuk som tyvärr inte hade någon stark motor. I en backe fick jag gå av och dra Annas resväska uppför backen. Helt sjukt. Nu har vi checkat in på ett helt fantastiskt vackert hotell på Kantiang Beach. Hotellet är som taget ur en saga, så vackert är det. Så idag har vi bara legat på stranden och njutit av vädret och livet. Vi var idag inne på det dyraste hotellet på hela Koh Lanta. Där kostade en natt 69 tusen Baht(cirka 14 tusen kr) . Hotellet var så fint så man aldrig sett på maken. Nu ska vi äta en underbart fin middag, sitter för tillfället och tittar ut över magisk utsikt.  Inte för att göra er avundsjuka men vi är i himmelriket här nere.

Glöm inte kommentera så gör ni Anna glad