Möte med Hajar och nu styr vi mot Boracay

Igår kom krutkärringen och hennes kollega på besök på rummet. Precis innan vi skulle lägga oss så gav de oss en timmes massage och efter det var det bara att krypa ner under täcket.

Klockan ringde 04.30 imorse för mig. Jag skulle ut och dyka och se hajarna så var tvungen att gå upp så tidigt. Jag vandra till dykshoppen som en zombie och vi hoppa båten som skulle ta oss till dykstället. På vägen dit undrade jag vad jag gett mig in i? Skulle ner på 30 meter och se hajar. Vad tänkte jag, Kunde jag backa ur och skylla på ont i öronen eller liknande? Jag bet ihop och dök ner på 30 meter och det var helt galet djupt. 12 längre ner än mitt tidigare dyk så nu är jag på väg att adventure diver certificate. Gjorde några övningar först där på botten och det som slog mig efter det är att färgerna är annorlunda på så djupt vatten. Röd är brunt bland annat och man känner verkligen att det blir kallare ju djupare man kommer. Efter det så rörde vi oss till en klippavsats på 25 meters djup. Där satt vi 15 stycken dykare och bara väntade på att hajarna skulle komma upp och rengöra sig som de gör på de djupet. Jag tänkte att jag har typ har 7,5 % chans att bli uppäten först. Vi väntade cirka 8 minuter men inga kom och många simma vidare mot nya upptäckter. Vi stannade dock kvar och de dröjde inte många minuter innan en haj kommer simmandes alldeles framför mig. Vilken känsla, man bara stelnade i kroppen och inspekterade den fantastiska hajen som var cirka 3 meter lång. Helt plötsligt så vänder han sig mot oss och typ tittar på oss och jag tänker: Vad fan gör jag om han kommer och nosar på oss? Som tur är de vänliga hajar så den bara simma runt framför oss och jag njöt av varje sekund. Efter några minuter försvann den men jag fick spelat in 2 videoklipp på den som ni kommer få se när jag kommer hem till Sverige.

Efter det så tog jag mig hemåt och väckte lilla dockan som sov som en liten ängel. Ut och käka frukost och sen mot stranden. Där stannade vi hela dagen och brunheten är just nu på väg att hitta sitt rätta jag. Idag var det nog den varmaste dagen på hela veckan så kändes som vi satt i en bastu och man var tvungen att bada var 15e minut.

På eftermiddagen så blev det lite molnigt så då tog vi en fotvårds skrubb på stranden. 1 timmes fotbehandling och våra fötter var som bebisars fötter. Nu ikväll äter vår sista middag för den här gången på Malapascua så tänkte sammanfatta intrycken av denna ön.

Ön är väldigt exotisk och känns väldigt långt ifrån andra öar och städer som är väldigt turistiga. Människorna här lever efter mottot "ta dagen som den kommer" och är oerhört lugna. Inga fester överhuvudtaget men vill man äta goda middagar så är ön fantastisk. Priserna på massage,mat och dykning är väldigt billiga. Helt enkelt en fantastisk ö om man vill koppla av men inget för singlar som jagar kärleken.

Imorgon ska vi upp vid 06 då vi ska ta båt till fastlandet 06.30. Därifrån blir det taxi i 3 timmar till flygplatsen och flyg till Caticlan och Boracay.

Vi säger på återseende i Boracay och vi uppskattar verkligen alla kommentarer ni skriver.

Dick: Vi har inte sagt ett ord fillipinska ännu, de är ju grymma på engelska här :)

Kram Peter o Anna


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Ja,nu har du väl gjort något som många drömmer om men inte vågar.Det måste vara riktigt äckligt att se en haj så nära som du gjorde.

Det var en härlig beskrivning av ön och det får bli mitt nästa resemål efter Australien.Jag samlar på drömresmål nu!!!!!!!!!

Här hemmma är det som vanligt, förutom att kylan lär vara på väg.

Kram mamma

2011-12-15 @ 20:19:12
Postat av: Dick J

Hej, undrar vem som var räddast, Peter eller hajen?? ;-D J

2011-12-15 @ 21:16:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0